Venne eretta tra il 1468 e il 1491 da maestri comacini per l’ordine dei Serviti, sull’area dove sorgeva una preesistente chiesa di cui rimane, murata sul fianco della navata sinistra, un’interessante epigrafe mortuaria in volgare datata 1349.
All’interno è di particolare interesse la cappella Cesa, eretta nel 1485, con la grande pala lignea di Matteo Cesa (1425-1495) e un ciclo di affreschi attribuito in passato a Jacopo da Montagnana (1440-1499).
Alla sinistra del transetto si apre la Cappella dell’Addolorata, del 1737, con la statua di Giovan Battista Alchini (XVIII sec.), un allievo del Brustolon, che tradisce però chiari influssi d’oltralpe. Alle pareti quadri di Cesare Vecellio (1521-1601), Nicolò de Stefani (1520-1599), Francesco Frigimelica (1570-1649), Antonio Lazzarini (1672-1732) e altri.
La chiesa contiene due grandi angeli reggilampada ed un crocifisso di Andrea Brustolon (1662-1732), provenienti da altre chiese scomparse di Belluno. Ugualmente, il portale gotico sul lato sud, con le statue dei santi protettori di Belluno, venne trasferito nel 1893 dalla soppressa chiesa di S. Maria dei Battuti.
Il campanile presenta un grande orologio con il quadrante in pietra originale diviso in 24 ore, all’uso tedesco del XVI secolo.
Built between 1468 and 1491 by stone carvers arriving from Como for the Serviti Order, on the site where there was already an ancient church: on the left wall of the building is fixed a mourning inscription written in early Italian (the so called “volgare”) in 1349. Inside there is the Cesa chapel, started in 1485 with a large wooden altarpiece and paintings by Matteo Cesa (1425-1499) and his brother Antonio and frescoes by Jacopo da Montagnana (1440-1499)). On the left there is the “Madonna Addolorata” (“Grieving Madonna”) Chapel opened in 1737, with the statue given in the past to Giovan Battista Alchini (XVIII century), a pupil of Andrea Brustolon, whose features show instead some northern influences. On the walls paintings by Cesare Vecellio (1521-1601), Nicolò de Stefani (1520-1599), Francesco Frigimelica (1570-1649), Antonio Lazzarini (1672-1732) and others. The church is also enriched by two large lamp-holding angels and a crucifix carved by Andrea Brustolon (1662-1732), arriving from other churches in Belluno, closed in Napoleon’s time. Similar is the arrival of the stone gothic portal now on the south side of the church, with the statues of the patron saints of the city of Belluno, moved in 1893 from the suppressed church of Santa Maria dei Battuti. The bell tower, built in 1480, shows a big stone clock dial divided in 24 spaces instead of 12, following the so called XV century german style.